Safari jeep | On the road in Tanzania
De safari jeep valt meteen op in het soms chaotische Tanzaniaanse straatleven. Te midden van de kuddes geiten en ezels, de mannen met handkarren en de vrouwen met torenhoge lasten op hun hoofd, herkent u ze direct door hun hoge bouw, de reservewielen achterop en de logo’s van de touroperators.
De Safari jeep: Landrovers en Landcruisers
Zonder uitzondering zijn het Landrover Defenders of Toyota Landcruisers waarvan de laatste in de meerderheid zijn en de strijd met de Landrovers lijken te winnen. Er zijn natuurlijk verschillen. De iconische en tot de romantische verbeelding sprekende Landrover heeft schroefveren en een 2,5 liter dieselmotor. De modernere Landcruiser biedt meer comfort door zijn bladveren aan de achterkant, grotere 4,2 liter motor en surplus aan ruimte voor de chauffeur. Het wagenpark van Makasa’s safari jeeps bestaat geheel uit Landcruisers.
Van Landcruiser tot Safari jeep
Safariauto’s zijn standaard, vierwiel aangedreven auto’s die door een gespecialiseerd carrosseriebedrijf worden omgebouwd. Dat betekent dat zij in veel gevallen compleet doormidden gezaagd worden (geen paniek, dat gaat goed) en verlengd worden. De capaciteit wordt soms zelfs vergroot van 5 tot 9 stoelen. De bovenkant van de ramen wordt opgetrokken voor een beter zicht rondom, en het dak wordt vervangen door een groot uitsteldak wat het mogelijk maakt om staande vanuit het dak te fotograferen of te filmen.
Tot slot worden de auto’s gespoten in de kleuren van het safaribedrijf. Voor de nieuwe Makasa auto’s is dat een fraaie combinatie van mat chocoladebruin met een crèmekleurig dak en binnenkant. Het interieur wordt bovendien voorzien van stofhoezen. Omdat er soms grote afstanden zonder tankstations moeten worden afgelegd, heeft de Landcruiser twee brandstoftanks met een totale inhoud van ongeveer 180 liter. Er zijn standaard twee reservewielen aan boord.
Trots op de safari auto
Het leven van een safari jeep gaat niet over rozen. Wel over hobbels en door kuilen en zelfs door waterpartijen. Als er geen nijlpaarden in de buurt zijn tenminste. En dan zijn er nog de beruchte wasbord-wegen. Vooral die laatste zijn een zware aanslag op vering, schokbrekers en veel overige onderdelen. Safariauto’s rijden enorme afstanden per jaar. Dit intensieve gebruik brengt met zich mee dat het onderhoud van de auto’s vaak net zo intensief is.
Het vraagt ook om de nodige zorg en toewijding van de driver. Een hechte band tussen auto en chauffeur is vooral zichtbaar wanneer drivers in vaste dienst van een safaribedrijf zijn, zoals bij Makasa, en een ‘eigen’ auto hebben. Vaak is een driver dan trots op ‘zijn’ auto en brengt een personal touch aan, bijvoorbeeld in de vorm van een extra bescherming tegen stof op het dashboard of een speciale houder voor zijn waterfles of verrekijker.
Veiligheid voorop
Als gast zal het u in zo’n safari jeep aan weinig ontbreken. U zit ruim, altijd aan het raam zodat u gegarandeerd bent van een goed zicht. En lekker hoog, dat geeft een veilig gevoel. Bij Makasa zijn er altijd koelboxen aan boord en is er in de vakken voldoende ruimte voor persoonlijke spullen. Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk een goed opgeleide chauffeur die veilig rijdt. Zowel op de soms wat hectische wegen als off-road in het onvoorspelbare stof van de fabelachtige nationale parken. Bij een degelijk en betrouwbaar safaribedrijf bent u daarvan verzekerd. Makasa is zo’n bedrijf.
Heb je vragen over de safari jeep? Laat het ons weten!
Safari Njema! (Goede reis!)