Fotografie in Tanzania | Op reis met Anna Illy en Sebastiao Salgado
Op reis met Anna Illy en Sebastiao Salgado
Enige tijd geleden kregen we een aanvraag voor een reis van een wel heel bijzondere klant: Anna Illy van het gelijknamige en wereldberoemde koffiemerk. Illy is in 1933 opgericht door Francesco Illy in de Italiaanse stad Triëst. Anna maakt deel uit van de derde generatie die het bedrijf nu leidt. Zij vormt de directie samen met haar zwagers Andrea en Ricardo. Van dit trio is Anna verantwoordelijk voor de relatie met koffietelers over de hele wereld. Vanuit die hoedanigheid heeft ze contact met ons gezocht. Op zoek naar een capabele en ter zake kundige gids die haar rond kon leiden langs de Tanzaniaanse koffieplantages, kwam ze bij Makasa terecht. Wat een eer! We planden voor haar een vijfdaagse reis langs een aantal coffee estates in de omgeving van Arusha en Karatu en combineerden dit met een meer recreatief gedeelte (fotografie in Tanzania) met als hoogtepunt de Ngorongoro krater.
Het fenomeen Salgado
Anna Illy kwam echter niet alleen. In haar kielzog verscheen de wereldberoemde fotograaf Sebastiao Salgado. Deze in 1944 in Sao Paolo geboren Braziliaan is een fenomeen. Oorspronkelijk als econoom vestigde hij zich in 1971 in het hippe London van die tijd waar hij ging werken voor de International Coffee Organisation. Pas in 1993, bijna vijftig jaar oud, koos hij definitief voor het vak van fotograaf met het bekende resultaat. Salgado is een van de toonaangevende fotografen, niet alleen van dit moment, maar van de laatste decennia. Hij is ondermeer de maker van enkele fameuze exemplaren uit de beroemde reeks van Illy Collection Cups, de serie koffiekopjes ontworpen door bekende kunstenaars waarvan sommige onder verzamelaars honderden euro’s per stuk waard zijn.
Dit blog gaat echter niet over koffie, daarover een volgende keer meer, maar over fotografie in Tanzania. Je hoeft namelijk niet perse Salgado te heten om prachtige foto’s te maken. En bovendien, zijn de allermooiste foto’s niet je eigen foto’s? Waar je je eigen herinneringen aan hebt? Waar je een verhaal bij kunt vertellen wat je zelf hebt meegemaakt? Natuurlijk. Het is ook daarom dat foto’s keer op keer opnieuw worden gemaakt. Het is daarom dat jouw foto van dat luipaard waardevoller is dan al die andere luipaardfoto’s: omdat je er zelf bij was!
Zeven waardevolle tips | fotografie in Tanzania
De trip met Salgado heeft laten zien dat sommig talent moeilijk te evenaren is. Maar heeft ook de inspiratie gegeven voor enkele waardevolle tips waarmee ook fotografen zoals jij en ik hun voordeel kunnen doen. Vooral omdat de Afrikaanse omstandigheden andere eisen aan jou als fotograaf stellen dan je gewend bent. Tips die je eigen reisverhaal nog mooier maken.
- Een zoomlens is onmisbaar
Wat het blote oog als betrekkelijk dichtbij ervaart, kan voor je lens veel verder weg zijn. Dan is die stoere leeuw ineens nog maar een stip. Om dit te vermijden is een goede zoomlens tot 300 mm een must. Wie zichzelf echt een plezier wil doen, neemt ook nog een zoomlens tot 600 mm mee. Met deze laatste lens bevind je je al in het gezelschap van de (semi) professionals.
- Stof, stof en nog eens stof
Uw camera heeft één vijand en dat is stof. Sluit je cameratas daarom zoveel mogelijk af en verspil geen tijd bij het wisselen van lens. Vraag indien mogelijk iemand uit je gezelschap je hierbij te helpen. Dat scheelt kostbare seconden.
- Magic hour
Het licht in Afrika, vlakbij de evenaar is hard en schel. Midden op de dag te schel. Fotograferen is toveren met licht. De magic hours zijn de eerste twee uur na zonsopgang en de laatste twee uur voor zonsondergang. Met andere woorden van circa 06.15 uur tot 08.15 uur en van circa 16.30 uur tot 18.30 uur.
- Zorg voor een steuntje
Je camera wordt in de loop van de dag steeds zwaarder. Vooral met een 600 mm lens. Op zich is uit de hand fotograferen nog goed mogelijk, maar vooral als je geduld moet betrachten en enige tijd op hetzelfde punt wilt richten, is een zak met rauwe bonen heel handig. Je legt de zak ter grootte van een dubbele washand eenvoudigweg op de rand van het dak van de safariauto en laat je lens daarop rusten. De bonen zijn vrijwel ‘vloeibaar’ en vormen zich gemakkelijk tot een trillingsvrij bed voor je camera. Je kunt zo’n zak gemakkelijk zelf maken.
- Is uw camera vertrouwd?
Veel mensen kopen juist voordat ze aan een bijzondere reis beginnen een nieuwe camera. Begrijpelijk. Maar het is minstens zo belangrijk vertrouwd te zijn met je camera. Als dat luipaard net in die boom klimt, is het jammer als je eerst naar de juiste instellingen moet zoeken. Een nieuwe camera is fantastisch, maar gun jezelf voldoende tijd om met het toestel bekend te raken.
- Hoe meer hoe beter
Sinds de digitale fotografie hoeven we niet meer te bezuinigen op films. Fotografeer dus zoveel mogelijk met zoveel mogelijk verschillende instellingen zodat je later de mooiste beelden uit kunt kiezen. Je kunt het namelijk in de meeste gevallen niet meer over doen. Zorg altijd voor een volle batterij in je camera (alle lodges hebben daarvoor faciliteiten), neem liefst nog een extra batterij mee op pad en zorg voor voldoende geheugenkaarten.
- Geduld
De natuur laat zich moeilijk regisseren. En zeker wilde dieren niet. Ze nemen niet op bevel een pose aan. Gun jezelf en je onderwerp de tijd. Wachten levert niet altijd resultaat op, maar soms wel. En dan zul je er blij mee zijn. Dat hebben we in elk geval van Sebastiao Salgado geleerd.
Doordat onze gidsen vaak al jarenlang en bijna dagelijks in de nationale parken komen, weten zij precies vanuit welke hoek je de mooiste foto’s kan maken. Ze helpen je daar dan ook graag bij. Wil jij ook met een van onze gidsen op pad, neem dan contact met ons op.